Asmenybės
Amundsenas ir jo poliarinės kelionės
Šio garsaus mokslo vyro ir tyrinėtojo vardas yra gerai žinomas visam pasauliui.
Roaldas Amundsenas gimė 1872 m. Borgo m. Norvegijoj. Būdamas vos 14 m. amžiaus, jis labai susidomėjo Džono Franklino poliarinių kelionių aprašymu ir jau nuo tada tvirtai pasiryžo pats tapti ašigalių tyrinėtoju — keliautoju. Būdamas 18 m. sėkmingai baigė aukštesniąją mokyklą ir įstojo į universitetą medicinos mokslų studijuoti. Bet, matyti, medicina jo neviliojo, nes šio fakulteto neužbaigė. 1897 m. dalyvavo belgų, de Žerlašo vedamoj, pietų ašigalio tyrinėjimo ekspedicijoj. Ši kelionė tęsėsi apie 2 metus. Šioj pirmoj savo kelionėj jaunasai Amundsenas pasižymėjo ir išsiskyrė iš kitų tarpo savo sumanumu, nepaprastu ištvermingumu, drąsa ir, pagaliau, atkaklumu.
1901 m. vasarą jau savarankiškai vyksta į šiaurės rytų Grenlandiją, kad pagelbėtų savo tautiečiui Sverdrupui (įžymios Nanseno kelionės metu jis buvo laivo „Fram” kapitonu), bet jo nesurado. Po to Amundsenas sumanė naują ilgalaikę kelionę atšiaurūs kraštus tyrinėti. Bet vyriausias tos kelionės tikslas buvo iš naujo patikrinti šiaurės magnetinio poliaus būklę ir praeiti visą vadinamąjį „Šiaurės — vakarų praėjimą“ — išilgai šiaurinės Amerikos šiaurės krantų — į Ramųjį vandenyną. Prieš tai šio sumanymo niekam nepavyko įvykdyti, nors drąsiausieji keliautojai nekartą bandė daryti.
Trejų metų laikotarpy, jis, mažame, banginiams gaudyti skirtame laive, su 6 žmonių įgula perplaukė „Šiaurės — vakarų praėjimą“; žemėlapy pažymėjo daugiau 100 salų, nustatė ir patikrino magnetinį polių ir, pagaliau, 1906 m. spalių m. pasiekė San – Francisko. 1908 m. Amundsenas vėl ėmė rengtis į sunkią ir ilgą kelionę. Šios kelionės tikslas rasti ir ištirti šiaurės ašigalį. Bet jį pralenkė admirolas Piri, 1909 m. atradęs šiaurės ašigalį. Tas privertė jį pakeisti savo pirmykštį sumanymą laivu „Fram“ plaukti į Antarktiką atšiaurės kraštų tyrinėti ir bandyti pietų ašigalį pasiekti.
1910 m. rudenį Amundsenas pasiekė Antarktiką ir čia „Banginių užuteky“ šios ekspedicijos dalyviai, Amundsenas ir 7 norvegai su 116 šunų, pasiliko žiemai. Iš šios stovyklos Amundsenas padarė keletą bandomųjų kelionių; o 1911 m. spalio 20 d. su 4 palydovais, 4 prikrautom rogėm, į kurias buvo įkinkyta 52 šunys, leidosi pietų ašigalio link. Vežamosios maisto atsargos ir kitų reikmenų vežės 4 mėnesiams. Lapkr. m. 9 d. pasiekė Viktorijos žemes, ir, pagaliau, laimingai atsidūrė Šelktono rastoj kalnų grandinės srityje, esančioje 85° pietų pločio. Nuo tos, lapkričio 16 d. pasiektos vietos prasidėjo ekspedicijos labiausiai pavojingoji ir sunkiausioji kelionės dalis. Kalnai, kurie siekė 4,5 km. aukščio, buvo padengti ledūnių (ledo rūsių) ir tas, pagaliau, privertė juos nekuriam laikui kelionę pertraukti. Beje, gamta juos lyg tyčia trukdė. Kilo baisios sniego pūgos, kurios vertė delsti ir laukti geresnio oro. Lapkričio 26 d. įšėlusi atšiaurės kraštų audra vos nepražudė visų ekspedicijos dalyvių.
86° geograf. pločio ekspedicija pereina aukštų kalnų grandinę, „Velnio Gletčeriu“ vadinamą; 88° jie išvydo plokščiakalnius, Amundseno pavadintus „Karaliaus Gakono plato“. Gruodžio m. 8 d. ekspedicija pasiekė 88°,23 pločio — tolimiausiąjį pietų ašigalio tašką, kurį 1909 m. Šalktonui pavyko pasiekti. Gruodžio m. 13 d. jie jau buvo 89°,45 pločio vietoj. Čia Amundseno vedamoji ekspedicija sustojo, nes jų apskaičiavimais šioj vietoj buvo pats pietų ašigalis. Ta proga, apsistojimo vietoj buvo iškilmingai iškelta Norvegijos vėliava. Bet kitą dieną per patikrinamuosius apskaičiavimus paaiškėjo, pats ašigalis dar nėra pasiektas. Todėl teko pasistūmėti pirmyn dar apie 9 km. Pagaliau, gruodžio m. 16 d. Amundsenui buvo lemta pasiekti patį ašigalį. Jis randasi plačioj, lygioj žemumoj, bekraštės ledų dykumos apsuptoj.
Kelias atgal tęsėsi 38 d. Per tris mėnesius Amundseno ekspedicija padarė apie 3000 km. Bet nuostabiausia, kad visi šios kelionės dalyviai grįžo sveiki.
Laimingai realizavęs vieną savo idėjų, jis vėl ėmė svajoti pasiekti šiaurės ašigalį.
Prieš pat didįjį karą, 1914 m. sugrįžęs Norvegijon pasistatydino naują laivą, kurį pavadino „Mod“, panašų į „Framo“ laivą, nes šis jau buvo nebepatikimas, senas. Kadangi prieš 15 m. pavyko sėkmingai atlikti savo suplanuotą kelionę (praeiti šiaurės — vakarų praėjimu iš Atlantikos į Didįjį vandenyną), Amundsenas vėl nutarė pasiekti Beringo sąsiaurį per Šiaurės pietų praėjimą išilgai šiaurinės Europos — Azijos krantų. 1918 m. išplaukia iš Norvegijos. Ši kelionė buvo nelaiminga. Po 4 metų plaukiojimo, pakėlęs daug vargo, nutarė nuo savo sumanymo atsisakyti. Taigi vandens keliais šiaurės ašigalį pasiekti visiškai nepavyko.
Pagaliau sumanė bent iš dalies tą savo karštą troškimą įvykdyti pasinaudodamas oro keliais. Deja, ir šio sumanymo pradžia buvo sunki, nes įsigytas lėktuvas pirmoj bandomojoj kelionėj sudužo. Tik 1925 m., nors dalinai, pavyko šį troškimą patenkinti. 1925 m. gegužės m. 21 d. pirko 2 hidroplanu ir su 5 žmonių įgula iš Špicbergeno išskrido šiaurės ašigalio link. Jiems pavyko nuskristi iki 88° šiaurės platumo, ir padarė apie 1000 km. kelionės. Šios kelionės metu vos nežuvo pats Amundsenas.
Sugedus hidroplano motorui, kuriuo skrido Amundsenas, teko nusileisti į laimingai pakliuvusią (ledų tarpe) eketę. Abu hidroplanu įšalė ir, tik po didelio vargo pavyko išvaduoti iš ledo vieną nesugedusį hidroplaną. Be to, Amundsenui ir jo 4 draugams prisiėjo 24 dienas sunkiai dirbti, iki padarė aikštelę hidroplanui įsibėgėti. Hidroplanui pradėjus kilti, jis praskrido gal per kokį centimetrą nuo apačioj esančios ledų uolos viršūnės smailagalio, kuri, be abejo, būtų sutriuškinusi jų lėktuvą.
1926 m. Amundsenas pirko Italijos dirižablį, kurį pavadino „Norvegija“. Šį jo sumanymą rėmė ir finansavo amerikietis turtuolis Elsvortas. Šio dirižablio kapitonu buvo paskirtas italų oro laivyno karininkas Nobile. Tų pat metų gegužės m. 12 d., 1 val. 25 min. Amundseno „Norvegija“ perskrido šiaurėš ašigalį. Per šį skridimą „Norvegija“ padarė apie 4500 km. oro kelionės ir nusileido Aliaskoj, Tellero miestely.
Gal daugelis dar nepamiršo 1928 m. vasarą poliarinių jūrių leduose dirižablio „Italija“ avarijos. Šį dirižablį valdė ir jam vadovavo mums jau žinomas generolas Nobile.
Staiga, žaibo greitumu perbėgo pasaulį žinia, jog Amundsenas išskrido avarijos ištiktos „Italijos“ pusėn — šiaurės ašigalio link. Kokie planai rausėsi jo genialioje galvoje, niekas nežino: spėjama tik, kad jis norėjo suteikti gen. Nobilei pagalbą. Kiti mano, jog jis buvo pasiryžęs pats vienas perskristi šiaurės ašigalį… Iš tų spėliojimų mes nieko tikro nesužinome, todėl ir dabar dar tikras jo planas pasilieka paslaptinga mįsle. Tik tiek žinoma, kad iš tos kelionės jis nesugrįžo. Visa žmonija laukė šio garbingo vyro, mokslininko, atšiaurės kraštų tyrinėtojo sugrįžtant, bet slinko dienos, mėnesiai… ir, pagaliau, visų įsitikinta, kad Amundsenas žuvo.
Amundseno nuopelnai mokslui milžiniški
Jis pirmas atrado: — „Šiaurės — vakarų praėjimą“; vienas iš nedaugelio laimingai perplaukė „Šiaurės — pietų praėjimą“; pirmas pasiekė pietų ašigalį, taipogi perskrido šiaurės polių. Ir, pagaliau, čia pat, amžinoj ledų karalijoj, rado sau mirtį.
Amundsenas žuvo bekovodamas su tąja gamtos jėga, kurią nekartą yra nugalėjęs. Platus poliarinių jūrių kapas prarijo šią genialią, brangią mokslui ir žmonijai asmenybę, bet kartu tas dar labiau papuošė jo didelę garbę kankinio aureole.
V. Mingelevičius. „Skautų aidas“ 1932 m.