Mažoji bendrija (MB) – populiari verslo forma, kurią renkasi tiek pradedantieji verslininkai, tiek patyrę specialistai. Vienas iš pirmųjų iššūkių, su kuriuo susiduriama įsteigus mažają bendriją, yra MB apskaitos tvarkymas. Iš pradžių gali atrodyti, kad viską įmanoma sutvarkyti pačiam – juk dokumentų dar nedaug, veikla nedidelė. Tačiau augant verslui atsiranda vis daugiau niuansų, kuriuos būtina žinoti ir kontroliuoti. Šiame straipsnyje aptarsime, kada profesionali apskaita MB yra būtina, kokie pavojai slypi tvarkant buhalteriją savarankiškai ir kokią naudą gali suteikti išorinis buhalteris ar buhalterinių paslaugų įmonė.
MB apskaitos pagrindai
Mažosios bendrijos apskaita turi būti vedama pagal dvejybinio įrašo principą. Net jei MB nevykdo aktyvios veiklos, įstatymai numato pareigą pateikti tam tikras deklaracijas ir finansines ataskaitas. Todėl mažosios bendrijos apskaitos tvarkymas, ne pasirinkimas, o įstatyminė pareiga.
Kada apskaitą galima tvarkyti savarankiškai?
Savarankiškai apskaitą gali tvarkyti nariai, jei:
- MB nevykdo sudėtingos veiklos,
- nėra PVM mokėtoja,
- neturi samdomų darbuotojų,
- dokumentų kiekis – labai nedidelis.
Tačiau net ir šiuo atveju būtina gerai išmanyti teisės aktus, mokestinius įsipareigojimus, deklaracijų pateikimo terminus.
Kada reikalingos profesionalios apskaitos paslaugos?
- MB tampa PVM mokėtoja
Kai metinė apyvarta viršija 45 000 eurų, būtina registruotis PVM mokėtoju. PVM apskaita – viena sudėtingiausių sričių, todėl be profesionalo čia sudėtinga išsiversti. - Atsiranda samdomų darbuotojų
Atsiranda darbo užmokesčio skaičiavimas, atostogų apskaita, Sodros ataskaitos ir kt. - Pradedama reguliariai išmokėti pelną
Nariams išmokant pelno dalį ar avansines įmokas, būtina tinkamai apskaičiuoti mokesčius, pateikti deklaracijas. - Didėja dokumentų srautas
Daugėjant pardavimų ir pirkimų, savarankiškai suvaldyti visus dokumentus darosi sunku. - Auga rizika padaryti klaidų
Neteisingai pateiktos deklaracijos, pavėluoti mokėjimai ar neapskaitytos išlaidos – dažni pradedančių MB savininkų klaidų pavyzdžiai.
Ką apima profesionali MB apskaita?
- Dokumentų paruošimas ir registravimas;
- Deklaracijų pildymas ir pateikimas VMI, SODRAI, RC;
- Darbo užmokesčio skaičiavimas;
- Pelno paskirstymo dokumentų rengimas;
- Konsultacijos dėl mokesčių optimizavimo;
- Metinių finansinių ataskaitų rengimas.
Nauda, kurią duoda profesionali apskaita
- Sutaupytas laikas – daugiau dėmesio verslo plėtrai.
- Mažesnė klaidų tikimybė – buhalteriai seka įstatymų pokyč
- Verslo kontrolė – buhalteris pateikia aiškią informaciją apie įmonės finansinę situaciją.
- Ramybė – žinote, kad viskas padaryta laiku ir teisingai.
Greita santrauka
- Mažojoje bendrijoje apskaitą vesti privaloma, net jei veikla nevykdoma;
- Pradiniame etape kai kuriems tinka ir savarankiškas apskaitos tvarkymas;
- Tapus PVM mokėtoja, turint darbuotojų ar augant dokumentų skaičiui – reikalingas buhalteris;
- Profesionalas padeda išvengti klaidų, sutaupo laiką, teikia konsultacijas;
- Mažosios bendrijos apskaitos priežiūrą – sritis, kurioje klaidos gali kainuoti brangiai.
Profesionalios apskaitos paslaugos
Profesionali apskaita mažajai bendrijai tampa būtinybe ne tik tada, kai to reikalauja įstatymai, bet ir kai verslas pradeda augti. Net ir nedidelės klaidos buhalterijoje gali brangiai kainuoti – tiek finansiškai, tiek reputacine prasme. Todėl MB apskaitos tvarkymas turėtų būti patikėtas žmonėms, kurie tuo užsiima kasdien ir žino visas naujausias taisykles. Tai investicija, kuri atsiperka.