Santykiai
Kas yra empatija?
Empatija yra gebėjimas suprasti ir jausti tai, ką jaučia kitas žmogus, tarsi patirčiau tai pats. Tai reiškia įsijausti į kito žmogaus padėtį, suprasti jo emocijas ir jausmus ne tik iš išorės, bet ir patirti jas asmeniškai.
Empatija yra svarbus socialinis įgūdis, kuris padeda žmonėms bendrauti ir plėtoti ryšius su kitais. Ji skatina abipusį supratimą ir pasitikėjimą, yra būtina tarpasmeniniams santykiams stiprinti, konfliktams spręsti ir bendruomenės ryšiams kurti.
Empatija iš esmės yra gebėjimas suprasti kitų žmonių emocijas, bet gilesniu lygiu reiškia ne tik emocijų jutimą, bet ir jų priežasčių nustatymą, supratimą bei adekvatų reagavimą į kitų žmonių emocijų reakcijas.
Gebėjimas jautriai reaguoti ir įsijausti (bent jau tam tikru lygiu) yra būdingas daugumai žmonių. Tai reiškia, kad nors kai kurie iš mūsų gali natūraliai būti labiau empatiški, visi turime potencialą augti ir stiprinti šį svarbų įgūdį. Svarbu ne tik suprasti kitų jausmus, bet ir mokytis kaip tinkamai reaguoti į juos, siekiant geresnių tarpasmeninių santykių.
Empatijos elementai
Kitų supratimas
Galbūt taip dauguma žmonių supranta kaip „empatiją“ – jausti kitų jausmus ir perspektyvas ir aktyviai domėtis jų rūpesčiais. Tie, kurie tai daro:
- Susikoncentruoja į emocinius signalus. Jie gerai klausosi, taip pat atkreipia dėmesį į neverbalinį bendravimą, beveik nesąmoningai pastebėdami subtilius signalus;
- Parodo jautrumą ir supranta kitų požiūrius;
- Geba padėti kitiems žmonėms, remdamiesi tų žmonių poreikių ir jausmų supratimu.
Visi šie įgūdžiai gali būti tobulinami, tačiau tik, jei to norite. Kai kurie žmonės gali išjungti savo emocinius pojūčius, norėdami išvengti pernelyg didelio kitų jausmų poveikio.
Kitų ugdymas
Kitų ugdymas reiškia veikimą atsižvelgiant į jų poreikius ir rūpesčius ir padėti jiems pasiekti savo maksimalų potencialą. Žmonės, turintys įgūdžių šioje srityje, paprastai:
- Apdovanoja ir pagiria žmones už jų stipriąsias puses ir pasiekimus bei teikia konstruktyvius atsiliepimus, skirtus sutelkti dėmesį į tai, kaip tobulėti;
- Teikia mentorystę ir mokymą, kad padėtų kitiems pasiekti jų visą potencialą;
- Teikia užduotis–iššūkius, kurios padeda jų komandoms tobulėti.
Paslaugų orientacija
Paslaugų orientacija pirmiausia orientuota į darbines situacijas, todėl pirmiausia reikia iškelti klientų poreikius ir ieškoti būdų, kaip pagerinti jų pasitenkinimą ir lojalumą.
Žmonės, kurie taiko šį metodą, „sudeda daug pastangų“ klientams. Jie tikrai supranta klientų poreikius ir deda pastangas, kad juos patenkintų.
Tokiu būdu jie gali tapti klientų „patikimu patarėju“, plėtojančiu ilgalaikius kliento ir organizacijos santykius. Tai gali nutikti bet kurioje vietoje ir bet kurioje situacijoje.
Yra daug nedarbinių situacijų, kuriose turime padėti kitiems, kai jų poreikių iškėlimas „į centrą“ gali padėti mums pamatyti situaciją kitaip ir galbūt pasiūlyti naudingesnę paramą ir pagalbą.
Įvairovės naudojimas
Įvairovės naudojimas reiškia galimybę kurti ir plėtoti galimybes per įvairius žmones, atpažinti ir švęsti, kad mes visi pateikiame skirtingo į diskusiją.
Įvairovės naudojimas nereiškia, kad elgiatės su visais taip pat, bet kad priderinate savo bendravimo būdą prie jų poreikių ir jausmų.
Žmonės, turintys šį įgūdį, gerbia ir puikiai bendrauja su visais, nepriklausomai nuo jų kilmės. Paprastai jie mato įvairovę kaip galimybę, suprasdami, kad įvairios komandos dirba daug geriau nei komandos, kurios yra homogeniškesnės.
Žmonės, kurie puikiai išnaudoja įvairovę, taip pat meta iššūkį netolerancijai, šališkumui ir stereotipams, kai tai mato, sukurdami pagarbią atmosferą visiems. Jie aktyviai priešinasi netolerancijai, šališkumui ir stereotipams, kai tai pastebi, kurdami aplinką, kurioje visiems būtų rodomas pagarba.
Politinis sąmoningumas
Daugelis žmonių mano, kad politiniai įgūdžiai yra manipuliaciniai, tačiau geriausia prasme politinis reiškia grupės nepastebimų emocinių veiksnių ir galios santykių pajutimą ir atsaką į juos.
Politinis sąmoningumas gali padėti asmenims veiksmingai valdyti organizacinius santykius, o tai leidžia jiems pasiekti sėkmę ten, kur anksčiau buvo nepasisekę.
Empatija, simpatija ir užuojauta
Čia yra svarbus skirtumas tarp empatijos, užuojautos ir užuojautos.
Ir simpatija, ir užuojauta reiškia jausti dėl kažkieno: pamatyti jo kančią ir suvokti, kad jis kenčia. Užuojauta įgavo veiksmo elementą, kuriam trūksta simpatijos.
Empatija, priešingai, reiškia patirti tuos jausmus patiems, tarsi būtumėte tas žmogus, pasitelkus vaizduotės galią.
Trys empatijos tipai
Psichologai išskiria tris empatijos tipus: kognityvinę empatiją, emocinę empatiją ir užuojautos empatiją.
- Kognityvinė empatija: Šis empatijos tipas apima supratimą apie kitų žmonių mintis, perspektyvą ir emocijas intelektualiniu lygmeniu. Tai leidžia suprasti, kaip kitas žmogus gali jaustis ar galvoti, tačiau tai dar nereiškia, kad patiriate tuos pačius jausmus;
- Emocinė empatija: Emocinė empatija eina žemiau supratimo lygio ir apima faktinį emocinį bendravimą su kitu žmogumi. Kai jūs emociškai jaučiatės, jūs iš tikrųjų patiriate tas pačias arba panašias emocijas kaip ir kitas žmogus;
- Užuojautos empatija: Šis empatijos tipas sujungia tiek kognityvinę, tiek emocinę empatiją su noru padėti arba palengvinti kito žmogaus kančias. Tai apima rūpinimąsi ir pasirengimą imtis veiksmų, kad palaikytumėte žmogų, kuris patiria sunkumus.
Link empatijos
Ne visada gali būti lengva ar net įmanoma užjausti kitus, tačiau turėdami gerus bendravimo įgūdžius ir šiek tiek vaizduotės galime siekti empatiškesnių jausmų.
Asmenys, galintys empatizuoti, džiaugiasi geresniais santykiais su kitais ir geresne gyvenimo kokybę.